Welke kleur kies ik voor mijn site?

Gastblog: door kleur- en bloeicoach Anne-Lies Smal van https://bloei.biz

Kleur bekennen
De leukste en misschien ook wel de moeilijkste opdracht van het bouwen van je website is vaak het kiezen van de kleuren. Door kleur te kiezen ben je eigenlijk direct aan het kleur bekennen. Je laat jezelf immers zien en dat is spannend! Want de invloed van kleur is veel groter dan de meesten van ons durven denken. Je bepaalt dus de uitstraling van je bedrijf of dienst. En uiteraard wie je graag wilt ontvangen op je website. Je wilt direct aanspreken bij je doelgroep en ervoor zorgen dat ze niet wegklikken maar blijven en zich meer en meer thuis voelen bij jou en uiteindelijk kiezen voor jou.

Hoe werkt het?
Laten we rood als voorbeeld nemen. Rood is niet zomaar een warme kleur. Als het verkeerslicht op rood springt weet jij intuïtief dat je op moet passen. Kijk maar eens om je heen, dan zul je zien dat rood altijd daar is waar de aandacht nodig is. Rood zegt ons zonder woorden dat we alert moeten zijn. En dat is natuurlijk ook wat je met je website wilt. Je wilt de kleur laten onderstrepen wat belangrijk is voor je boodschap.

Intuïtief weet je al heel veel, want zeg nu zelf: is zachtgroen de perfecte kleur voor de website van racewagens?

Om je te helpen de juiste kleuren te kiezen voor je site geef ik je hier een aantal kleuren met de betekenis erbij.


Kleur en betekenis

Rood: Ondernemen, succes, vitaliteit, lust, kracht, liefde, materialistisch, idealistisch, praktisch, extravert, lef, passie, risico’s nemen, no nonsens, daadkracht en doeners

Oranje: verbinden, sociaal, besluitvaardig, toegewijd, blij, emotie, creativiteit, relaties, aards, avontuur, humor, levenslust, warm, opgewekt, enthousiast, zelfstandig

Geel: positiviteit, nieuwsgierig, kennis, veelzijdig, flexibel, doelbewust, focus, zelfvertrouwen, zichtbaar, humor, fris, intellectueel, eigenwaarde, zonnig, concentratie

Groen: groei en ontwikkeling, harmonie, hoop, geborgenheid, ontspanning, zen zijn, stabiel, vrijheid, aandacht, gevoelens, medeleven, duurzaam, puur, empathie, hart

Blauw: vertrouwen, communicatie, zorgvuldig, vrijheid, serieus, nuchter, introvert, creatief, zekerheid, vrede, diplomatiek, ruimte, geduld

Paars: visie, vertrouwen artistiek, spiritueel, inspiratie, origineel, verdieping, statig, leiderschap, intuïtie, vastberaden, gevoelig, eigen weg, normen en waarden

Magenta: veranderingen, spontaniteit, visie, daadkracht, leiderschap, charme, charisma, daadkrachtig, humaan, motiverend, passie, realistisch, verantwoordelijk

En nu jij
Je kent nu de meest algemene betekenissen waar je klant of bezoeker zich in thuis zal voelen. Je hebt ook al de juiste tekst, vormgeving en kleur. Je bent mooi afgestemd op je bezoeker en zo zullen er meerdere in je branche afgestemd zijn op de bezoeker. Heel mooi, maar waar maak jij dan het verschil? Neem bijvoorbeeld communicatiebedrijven, de meesten gebruiken blauw omdat dat de kleur van communiceren is maar als iedereen dat doet, waar maak jij dan het verschil? Hoe mooi zou het zijn als je een kleine persoonlijke toevoeging doet?

 

Ik sprak eens met Thijs, een jonge vent aan het begin van zijn bedrijf in communicatie. Hij koos voor blauw maar had het gevoel dat hij iets miste. Zijn adviseur stelde hem gerust dat blauw prima was dus hakte hij de knop door. Mooi blauw, maar het bleef knagen. Hij maakte niet het verschil. Er zat geen ziel in, Thijs zat er niet in. Ik vroeg hem waar zijn grootste passie zat, waar ik hem midden in de nacht wakker voor kon maken. Zijn ogen ging stralen toen hij vertelde over zijn backpack reizen, de avonturen die hij graag samen met zijn vrienden beleefde. Ik vroeg hem welke kleur daarbij paste en hij koos oranje. In het logo staat nu een kleine oranje stip. Thijs wilde gewoon nog even een punt maken. Zichzelf zichtbaar maken inde wereld van de communicatie.

Denk er eens over na hoe jij net dat verschil kunt maken door jezelf te laten zien in een kleur die je past. Het gaat om jouw site, jouw passie en jouw uitstraling.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *